Cuba, mi amor! - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Adinda Nieuwstraten - WaarBenJij.nu Cuba, mi amor! - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Adinda Nieuwstraten - WaarBenJij.nu

Cuba, mi amor!

Blijf op de hoogte en volg Adinda

11 November 2014 | Cuba, Varadero

Het is alweer 4 weken geleden dat ik mijn laatste update heb geschreven! Inmiddels zijn mijn ouders alweer in Nederland, was er een schokkende terroristische aanslag in Ottawa, ben ik naar een concert van Boyce Avenue geweest, zijn de midterms alweer voorbij en heb ik er een onvergetelijke week in Cuba op zitten!
Wat gaat de tijd toch snel, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Afgelopen week heb ik toch maar weer eens gerealiseerd dat je van alles moet genieten!!
Zo gezegd, zo gedaan!

Vorige week woensdag vertrokken we met zo'n 100 studenten richting Cuba! Het was een dolle bende op het vliegveld en in het vliegtuig, waar we bij binnenkomst champagne aangeboden kregen (dat om 7 uur 's ochtends)! Ongeveer 5 uur later kwamen we aan op Varadero airport, waar we werden gecontroleerd door een zeer communistische douane. Na wat vage controles en onze Canadese Dollars te hebben gewisseld voor Cubaanse Pesos kon de pret beginnen! De transfer bus stond al te wachten, waar we verwelkomd werden met een heerlijk koud Cubaans biertje! Eenmaal aangekomen in ons hotel mochten we nog niet gelijk onze kamer in, dus werden de koffers in een apart kamertje gestald. Daar hebben we snel onze winter kleding uitgetrokken en gewisseld voor badkleding en strandlakens. Want ja het was 30 graden en onbewolkt! Het strand was prachtig wit en de zee was helderblauw. De eerste dag hebben we dan ook vooral gespendeerd op het strand! De volgende dag hadden we een meeting met onze touroperator, waar we het een en ander uitgelegd kregen over het land en de excursies. Hier werd al weer snel duidelijk hoe leuke en enthousiaste groep we hebben, want binnen een paar uur hadden we een excursie gepland voor de vrijdag! Zo'n 40 exchange studenten hadden zich ingeschreven voor de boottrip, waar we ook nog eens dikke korting bovenop kregen! Na ongeveer 80 Cubaanse pesos (grofweg 80 euro) te hebben neergelegd voor deze excursie, gingen we terug naar het strand! Aangezien het all-inclusive was, was het heel de dag door drinken en eten. En zelfs onbeperkt waterfietsen! Na een lange dag strand, besloten we om even naar het winkelcentrum van Varadero te gaan om wat souvenirs in te slaan! Hier was het communisme goed te merken... Werknemers leken hun tijd uit te zitten, ze waren totaal ongeïnteresseerd en zodra je iets uit de schappen haalde, werd alles weer structureel geordend. Hierdoor werd je even goed met je neus op de feiten gedrukt! Na een 'vrij deprimerend' dagje in de shoppingmall, was het tijd voor het diner! Het hotel had een buffetrestaurant en 2 overige restaurants (Italiaans en seafood, waar je voor moest reserveren). Ditmaal hadden we geen reservering, dus gingen we naar het buffetrestaurant. Dit was wel prima, maar ze hadden weinig normaal aanbod! En veel mensen hadden last van hun buik! Maar goed dat kon de pret van de vakantie niet drukken, want na ons diner zetten we het feestje door in de bar! Waar we tot in de late uurtjes hebben genoten van Cuba Libre, Pina Colada, Mojito en Pink drinks!
De volgende dag moesten we ons vroeg melden voor de boottrip! Het was weer schitterend weer, dus het beloofde een fantastische dag te worden. En ja dat werd het ook! Eerst gingen we naar een klein afgesloten 'dolfinarium' middenin de oceaan, waar we met dolfijnen hebben gezwommen! Wat was dat fantastisch! Mijn wens was in vervulling gegaan. Daarna gingen we terug naar de boot, waarna we naar een onbewoond eiland gingen om te lunchen! Ditmaal wel goed eten! Er was keuze uit kip en kreeft, dus dat was goed te doen! Tijdens de lunch speelde er zelfs een Cubaanse band, al met al super leuk! Na een smakelijke lunch vertrokken we weer met de boot, ditmaal om te gaan snorkelen! Die dag hebben we zelfs clowns-visjes gespot! Na een intensief dagje was het tijd voor het diner, waarna we het feestje weer hebben doorgezet in de bar!

Zaterdag was het tijd voor een dagje Havana! Via via hadden we gehoord dat je voor heel de dag een taxibusje voor 8 personen kon huren voor zo'n 240 Pesos (ongeveer 240 euro). Niet veel geld , dus daar hebben we dan ook mooi gebruik van gemaakt! Die ochtend werden we om 9 uur opgehaald. We werden hartelijk verwelkomd door zowel onze taxichauffeur Carlos als onze gids Carlos! Na ongeveer 1 uur rijden was de eerste stop. We stopten bij een ontzettend mooi uitkijkpunt tussen Varadero en Havana. Het was hier schitterend! Na wat foto's te hebben genomen en vers ananas-sap te hebben gedronken, werd de reis voortgezet. Eenmaal aangekomen in Havana, stopten we als eerste bij het plein van de revolutie. Hier waren veel sporen van de revolutie en het communisme te zien, waaronder overheidsgebouwen met het gezicht van Fidel Castro en Che Guavara. Na een korte stop gingen we naar een sigarenfabriek, waar we dan ook meteen een aantal souvernirs hebben ingeslagen. Daarna vertrokken we richting El Capitolio ook wel Capitolio Nacional genoemd. Het gebouw waar de Cubaanse regering heeft gezeten tot de Cubaanse revolutie. Na enig sightseeing was het tijd voor de lunch! Carlos en Carlos brachten ons naar een verborgen restaurantje net buiten de stad. Er werd ons verteld dat de meeste restaurants in het centrum van de overheid waren, en het eten daar verschrikkelijk was! Alle luxe restaurants waren niet of nauwelijks toegestaan door de overheid, en bevonden zich daarom vaak op verborgen plekken. Zo ook dit paradijs: EL CAÑONAZO! Het was eigenlijk een hostel, maar via een zijweggetje en een geheime toegangsdeur, kwam je terecht in een Cubaans paradijs. Een kleine tuin, met mooie bloemen, palmbomen, een Cubaanse band en heerlijk eten! Na heerlijk te hebben gegeten, gingen we door met meer sightseeing. Zo hebben we onder andere een fort bezocht, op een uitkijkpunt gestaan en hebben we oud Havana bezocht. Havana is fantastisch, met al haar pracht en praal, al haar kleurrijke gebouwen en haar passievolle mensen. En passie dat hebben de Cubanen, vooral de mannen haha. Overal en nergens werden we na gevloten en Carlos onze gids voelde zich THE MAN. Al was hij eigenlijk meer onze lieve en grappige opa (65+)! Zo noemde hij ons 'Angels', en werden we al snel Carlos Angels genoemd (afgeleid van Charlie's Angels).
Carlos was Carlos niet, als hij geen uitzonderingen maakte voor zijn Angels! In plaats van 's middags weer naar ons hotel te vertrekken, hadden we een deal gesloten om langer te blijven (voor maar 10 Pesos extra). BEST PLAN EVER! De dag werd afgesloten met een heerlijk luxe 3 gangendiner in een Cubaans huis. And last but not least een avond bij Buena Vista Salsa Club, waar we het echte Cubaanse leven hebben geproefd! Cocktails, Buena Vista Social Band en dansen tot in de late uurtjes met de locals!!

Zondag was een rustdag en maandag was het alweer tijd voor onze laatste activiteit: de Jeepsafari!! Om 8 uur 's ochtends werden we opgehaald met de bus, die ons naar de jeeps bracht. Vanuit deze plek reden mochten we zelf door de wilde Cubaanse natuur rijden, echt mega gaaf!! Hier zag je voornamelijk de andere kant van Cuba: armoede, vuilnisbelten, rotsen, bergen, bananenbomen, boerderijen, noem maar op! Een van onze eerste stops was in Matanzas, de hoofdstad van de provincie. We stopten bij een uitkijkpunt, waar een klein oud kerkje was en paarden nog in 't wild rondlopen. Na een korte stop, gingen we door, de bergen in! De wegen waren voor Nederlandse begrippen vrij onbegaanbaar, maar wat een kick om hier te rijden! Na een heftige rit stopten wij bij een boerderijtje in de bergen. Hier kregen we de mogelijkheid om lokale producten te proberen. Zo hebben we onder andere onbekende fruitsoorten gegeten, kokosnoot en een Cubaanse specialiteit: pindakaas met honing! Een soort chocoladereep maar dan gemaakt van pinda's en honing, super lekker! Na massaal lokale producten te hebben ingeslagen, gingen we door naar onze volgende stop: de lunch!
Na ongeveer een half uur rijden kwamen we aan bij een klein schattig restaurantje middenin de natuur, waar we een heerlijke Cubaanse lunch voorgeschoteld kregen: sweet potato, kippensoep, black beans, rijst en nog veel meer. We werden hier zelfs vergezeld door pauwen, eenden en papegaaien! De plek waar het restaurant lag was schitterend, we hebben hier dan onder andere paardgereden en gewandeld. Ook bevond zich hier een oud Cubaans huis, waar we echte pure Cubaanse koffie hebben gedronken! Na onze buikjes te hebben volgegeten, gingen we al weer door naar onze laatste activiteiten die dag: zelf een speedboot besturen en zwemmen in een grot. Beide waren ontzettend gaaf! Kortom een fantastische dag, waarin we het echte Cuba hebben beleefd! De vakantie was alweer bijna om, wat betekende dat we er nog even van moesten genieten. En dat hebben we ook gedaan!!

Cuba is een ontzettend mooi en interessant land. Ondanks haar heftige geschiedenis en het communisme, vond ik het meer dan interessant om alles te mogen beleven! Te mogen zien hoe mensen hier leven, en nogmaals erachter te komen wat echt belangrijk is in het leven.

Ik ben verliefd geworden op Cuba, haar mensen, haar cultuur en haar muziek! Ik kijk terug met een grote glimlach op de beste week uit mijn leven, een mooie herinnering gedeeld met mijn nieuwe familie! Bedankt jongens, ik zal dit nooit vergeten!

• 11 November 2014 - 20:47

Ineke Poelstra:

Hoi Adinda ik heb je verhaal met een glimlach gelezen
    Een week vol ervaringen en plezier een jeep safari op een onbewoond eiland
    En de dolfijnen wat een droom de Cubaanse cultuur armoede en weelde
    Te mooi om waar te zijn hoop dat je er met plezier op terug kijkt
    En nog even studeren wat te tijd gaat snel
    Veel liefs en dikke knuffel ineke xxx

• 13 November 2014 - 06:25

Wil Oostveen:

Wat een mooi verhaal weer en wat een ervaring . Hoe heb je toch in godsnaam al die namen onthouden van wat je heb mee gemaakt. Voor jou gaat de tijd daar veel te snel en wat maak je toch veel mee. Als ik al die verhalen lees vraag ik me af ben je daar om te studeren of om te feesten en vakantie te vieren. Maar het is ook fijn om te lezen dat je het zo fijn heb.