Indian Summer! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Adinda Nieuwstraten - WaarBenJij.nu Indian Summer! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Adinda Nieuwstraten - WaarBenJij.nu

Indian Summer!

Door: Adinda

Blijf op de hoogte en volg Adinda

30 September 2014 | Canada, Montréal

Time flies when you're having fun, en ja zo voelt het! Dagen vliegen voorbij, en 24 uur is niets. Het is al weer meer dan een week geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, en het is voorbij gevlogen!

Al ben ik al heerlijk gesetteld in deze fantastische stad, een ding waar ik niet aan kan wennen is het weer! Het weer kan hier namelijk omslaan als seizoenen.. De afgelopen weken waren ontzettend warm, temperaturen stegen boven de 25 graden en het was dan ook goed vertoeven hier! Tot zo'n 2 weken geleden waarna het weer ineens omsloeg naar 10 graden Celsius. Van korte topjes en shorts naar jassen en truien! Vaak weet je niet wat je aan moet! Inmiddels heeft de Indian Summer zijn intrede gedaan, wat betekent dat het niet lang meer zal duren voordat de 'echte winterse taferelen' zich voor gaan doen!
Indian Summer is eigenlijk een laatste korte opleving van de temperatuur waarna de temperatuur flink gaat dalen (zo'n 10 a 15 graden). Door deze korte opleving van temperatuur, ontstaat een prachtig natuurlijk fenomeen: de Indian Summer! Zomerse temperaturen terwijl de natuur zich al bevind in de herfst. Een prachtig fenomeen! Wat ik heb waargenomen in Mont-Tremblant afgelopen zondag!

Maar voordat ik begin over deze week en Mont-Tremblant, zal ik jullie eerst het een en ander vertellen over vorige week! Zo is onder andere mijn huisgenoot Ayla 21 jaar geworden, en heb ik haar met al mijn huisgenoten verrast met een 'echte birthday cake' met welgeteld 21 kaarsjes. En ja op zo'n moment realiseer je weer dat geven belangrijker is dan nemen. Iemand blij maken met iets kleins, dat doet je goed! 's Avonds zijn we met een grote groep uiteten geweest bij een Italiaans restaurant. Natuurlijk zijn we in die week ook uit geweest: waaronder een goedkope studentenkroeg en een housewarming party! De American Football wedstrijd stond ook op de planning, wat ontzettend leuk was om mee te maken! De wedstrijd was tussen Carabins (universtiteitsteam van mijn universiteit) en McGill (andere universiteit in Montreal). En natuurlijk hebben de Carabins dik gewonnen! Allez les Bleus! Dit spel is heel apart, aangezien het 4 quarters heeft, wat uiteindelijk toch dik 2 of 3 uur kan duren. Maar goed in de tussentijd wordt je dan ook flink vermaakt met hotdogs, bier, poutine, muziek en natuurlijk cheerleaders! In het weekend stond Quebec-stad op de planning, wauw wat een mooie stad! Al was het ontzettende vermoeiende trip, wat hebben we veel gezien van de hoofdstad van onze provincie Quebec. Het is een mooie en oude stad, waar veel sporen van de Engelse en Franse geschiedenis zijn achtergelaten. Ook zijn we nog naar de Montmorency-watervallen geweest, een waterval dichtbij Quebec-stad! Wat was dat adembenemend, ik ben dan ook erg benieuwd naar de Niagiara Falls! Het was een gekke bende in Quebec-stad aangezien we met ongeveer 150 exchange studenten in een hotel verbleven, zaterdagavond zijn we dan ook goed op stap geweest! De volgende ochtend was dan ook ontzettend zwaar maar uiteindelijk hebben we toch nog veel van de stad kunnen zien!

Afgelopen week stond er naast veel studiewerk (veel groepsopdrachten, projecten, artikelen en colleges) ook vele leuke activiteiten op de planning. Na een vermoeiend weekend, zijn we afgelopen week niet veel op stap geweest! Wat ook wel een keer fijn was. We hebben voornamelijk het 'echte Canada' beleefd. Zo zijn we dinsdag naar een ijshockey wedstrijd geweest!!! Al was het nog maar een preseason-wedstrijd, de sfeer, het stadion en het spel was fantastisch! Van een mega-grote popcorn tot de vrolijke intermezzo's en muziek (camera in het stadion dat inzoomt op het publiek). Het was allemaal lekker over de top, maar ontzettend leuk! De spannende wedstrijd was tussen Canadiens de Montreal en de Boston Bruins, welke zeer aan elkaar gewaagd waren! Uiteindelijk hebben de Canadiens gewonnen met 3-2 van de Boston Bruins, Go Habs Go!! Het was zo gaaf dat ik nog wel een keer zou willen, echter zijn de goedkoopste kaarten in het normale seizoen zo'n 150 dollar....
De rest van de week was vrij rustig, afgezien van de vrijdag! Aangezien alle internationale studenten een 'Free Pass' hadden gekregen voor een aantal bezienswaardigheden, moesten we hier eens goed gebruik van maken om nog meer van Montreal te zien. Samen met Hanna (een exchange student uit Zweden) en mijn huisgenoot Ayla zijn we die dag naar de Biodome (dierenpark), het Planetarium (ruimtemuseum), het Olympisch Stadion, de Botanische tuinen en de Biosphere (museum) geweest! Al met al veel gezien dus, deze dag eindigde met een groot huis feest bij ons thuis. Mijn huisgenoot Morten had namelijk random wat mensen uitgenodigd voor een pre-party, wat uiteindelijk resulteerde in zo'n 40 genodigden! Maar goed hoe meer zielen, hoe meer vreugd haha! Na deze pre-party gingen we met zijn allen naar het concert van FKJ, een franse dj! Ik heb me dan ook uitstekend vermaakt! Zaterdag hebben we heerlijk onze roes uitgeslapen en vooral lekker thuis gespendeerd, want zondag stond de hiking-tour naar Mont-Tremblant op de planning. We moesten dan ook zeer vroeg op staan, maar wat was het het waard! Mont-Tremblant is een dorp in de Laurentiaanse Bergen, welke in deze tijd van het jaar zeer populair is vanwege de Indian Summer. Na 2 uur rijden, waren we op de plek van bestemming. We begonnen de dag met een mix tussen rodelen en karten! Na een korte lunchpauze in het Disney-achtige dorp Mont-Tremblant, begon de hiking tour. Er waren verschillende wegen naar de top, maar eenmaal op de helft bleek dat we de zwaarste hadden gekozen (of ik had niet goed opgelet op het begin haha).
De zwaarste route was 5.8km lang en duurde zo'n 3 uur, op weg naar de op 900 meter hoog gelegen top van de Mont-Tremblant! Af en toe was het redelijk afzien, maar het uitzicht was het meer dan waard!

Deze week staan er ook weer veel leuke dingen op de planning, waaronder een 3-daagse trip naar Toronto en de Niagara Falls! En kan ik niet wachten totdat ik alles kan laten zien aan mijn ouders! Tot die tijd, genieten we nog maar even van de Indian Summer!
À bientôt!

• 30 September 2014 - 10:15

Tineke En Wim:

Wat een leuk verhaal, zo te lezen heb je het reuze naar je zin, geniet er van. Heel veel succes met je studie.
    Lieve groetjes en een dikke kus van Tineke en Wim.

• 30 September 2014 - 22:17

Ineke Poelstra:

Hallo Adinda wat een leuk verhaal kan me voorstellen dat je ervan geniet
    Zoveel zien in zo'n korte tijd niet tegeloven de tijd vliegt
    De foto's zeggen genoeg Hoe mooi het daar is
    Hier gaat alles goed
    Veel succes met je studie
    Liefs Roel en Ineke dikke knuffel xxx

• 07 Oktober 2014 - 08:45

Wil Oostveen :

Wat schrijf je toch leuke verhalen . Leuk om te lezen. Zo maken wij toch een klein beetje mee wat jij daar allemaal beleeft. Je maak heel veel leuke dingen mee. Succes met je studie en geniet van je ouders als ze er zijn . Liefs Wil